Z roku na rok pojęcie copywritingu staje się coraz bardziej popularnym tematem. Do niedawna określenie copywriter zarezerwowane było wyłącznie dla pracowników agencji marketingowych, tworzących chwytliwe slogany reklamowe i wszelkiego rodzaju teksty przeznaczone do użytku w mediach tradycyjnych takich jak telewizja czy radio. Dziś, obok szerokiej grupy copywriterów z branży marketingowej znajdziemy równie liczne grono pisarzy specjalizujących się w SEO.
Kim jest copywriter SEO?
Zajmuje się on pisaniem tekstów przeznaczonych na różnego rodzaju strony internetowe (od portali informacyjnych po specjalistyczne poradniki z branży technicznej). Tekst pisany przez copywritera SEO przeważnie zawierać musi określone, użyte kilkukrotnie słowa kluczowe. Dzięki tego typu artykułom możliwe jest pozycjonowanie stron, na których będą publikowane.
Precle, artykuły zapleczowe... co to wszystko oznacza?
Najgorzej opłacaną formą tekstów pisanych przez copywriterów SEO są tzw. precle. Zaliczają się one do artykułów bardzo niskiej jakości. Pisane są tylko i wyłącznie w celu wyodrębnienia odpowiednich słów kluczowych. Nie posiadają żadnych walorów pisarskich, służą wyłącznie pozycjonowaniu. Precle może pisać właściwie każdy. Oczywiście pod warunkiem, że posiada komputer z dostępem do internetu i choć odrobinę motywacji (bo stawka 1 zł za 1000 znaków z pewnością nie jest dla każdego).
Tekstami o nieco wyższej jakości są artykuły zapleczowe. Artykuły zapleczowe nie muszą być zbyt innowacyjne. Ważne, aby napisane były poprawnie i na temat. Teksty zapleczowe w większości przypadków są nieco lepiej płatne niż precle.
Coraz częściej w sieci pojawiają się także oferty na pisanie notek blogowych. Notki blogowe są przeważnie lepiej płatne niż precle oraz teksty zapleczowe. Ich ceny różnią się w zależności od rodzaju poruszanej w nich tematyki - przykładowo notki na bloga o dronach będą lepiej płatne od notek z dziedziny lifestylowej.
Jeszcze wyższą stawkę uzyskać możemy koncentrując się na pisaniu artykułów sponsorowanych lub tekstów na stronę firmową.
Do najlepiej opłacalnych tekstów zalicza się wszelkiego rodzaju artykuły specjalistyczne. Dodatkowo im bardziej niszowa będzie poruszana w nich tematyka, tym proporcjonalnie wyższą uzyskamy stawkę.
Podsumowując, istnieją dwa podstawowe rodzaje copywritingu: copywriting tradycyjny czyli pisanie tekstów o charakterze marketingowym, przeznaczonych na użytek mediów tradycyjnych oraz copywriting SEO obejmujący tworzenie artykułów ukierunkowanych na pozycjonowanie stron. Istnieje wiele rodzajów tekstów, jakimi zajmują się copywriterzy. Do najgorzej płatnych zalicza się precle, natomiast największe stawki uzyskać można tworząc teksty o charakterze specjalistycznym.
Komentarze
Prześlij komentarz